E-ticaret sitesi açmak istiyorum. Sanal mağazam üzerinden ürünlerimizi pazarlamak. Peki bu hayalimi gerçekleştirirken nelere dikkat etmeliyim diye soruyorsanız eğer kendimi sizlerin yerine koyarak sahip olduğum tecrübeleri bu makalem aracılığı ile anlatacağım.
Uzun yıllardır e-ticaret altyapı hizmeti veren Eçözüm Bilgi Teknolojileri A.Ş.’de çalışmaktayım. Yüzlerce e-ticaret sitesi incelemem oldu. Eğitimler verdim. Yapılması gereken çalışmaları referanslarımız ile yapmış olduğumuz toplantılarda paylaştım. Şimdi ise ben yani Serhat Sağlam e-ticaret sitesi açmak istiyorum.
SEO Uzmanı E-ticaret Sitesi Açarsa
E-ticaret sitesi açmadan önce dikkat edeceğim ilk konu altyapı. Uzun yıllardır wordpress üzerine uzmanlığım var. İstenilen her türlü tasarımda e-ticaret sitesini kurabilirim bu altyapıyı kullanarak. Tüm SEO ayarlamalarını da yapabilirim. Ancak wordpress ile bireysel olarak e-ticaret sitesi kurduğunuzda mutlaka bir yerde tıkanıyorsunuz. Örnek olarak sanal pos entegrasyonunda. Ya da e-ticaret sitenizden satışlarınız arttığında ERP programları ile entegrasyonlarda. Açık kaynak kodlu bir altyapı olduğu için alınacak olan bir saldırıda da çözüm yolunu bulasıya kadar bir çok sorun ile karşı karşıya kalıyorsunuz. En basiti FTP üzerinden sitenize bağlantı yaptığınız sırada, bilgisayarınızdaki bir virüs yüzünden istenmeyen kayıplarla karşı karşıya kalabiliyorsunuz. Ürün listeleme siteleri ile entegre olmak istiyorsunuz. Bir yazılımcı ile çalışmanız gerekiyor. Aslında anlatmak istediğim şey e-ticaret için gereksinim olan her şeyi bir arada yerine getirilememesi.
1. Kullanılacak altyapı
Profesyonel bir e-ticaret altyapısı kullanırdım. Yıllık bedelleri oluyor ama yaşanılan her sorun ilgili e-ticaret altyapısını sizlere sunan firmalar tarafından çözülüyor. Sorunsuz ve kesintisiz e-ticaret yapabilmeniz için her şey sizlere sunuluyor. Örneğin en çok dikkat ettiğim bir konu Google Alışveriş reklamları için XML istiyorsunuz, ilgili XML için çalışma yapmanıza gerek kalmadan sahip olabiliyorsunuz. Tüm bankaların sanal pos entegrasyonuna sahip olabiliyorsunuz. Herhangi bir banka sanal pos yazılımında değişiklik mi yaptı. E-ticaret firmanız hemen gerekli güncellemeleri altyapısında da yapıyor. Ürünlerinizi N11, Gittigidiyor, Akakçe gibi sitelerde yer almasını istiyorsunuz. Yine bir XML yardımı aracılığı ile bu isteğinizi yerine getirebiliyorsunuz. Alternatif ödeme sistemleri İyzico, Payı, İpara ve diğerlerini sisteminizde sorunsuzca kullanıyorsunuz. Sitenize saldırı mı yapıldı ? Bu konu sizi ilgilendirmiyor. Sorumlusu tamamen altyapıyı satın aldığınız firma. Sürekli destek alabiliyorsunuz. Barındırıma, SSL sertifikası ve benzeri uğraştırıcı işlere zamanınızı ayırmanıza gerek yok. Kargo takip özelliği bu sistemlerde hazır. Kısacası profesyonel bir e-ticaret altyapısı ile çalıştığınız zaman sorunsuz ve kesintisiz bir şekilde alışveriş sitenizin yönetebiliyorsunuz. Tabii bütün bunlarla birlikte SEO ve SEM uzmanları da var ise pazarlama konusunda neler yapılabileceğine dair bilgi sahibi olabiliyorsunuz. Tabii bununla brilikte e-ticaret sitenizi nasıl yöneteceğinizin uzmanlar aracılığı ile sizlere anlatıldığını da unutmayalım. Konu hakkında hiç bir bilgi sahibi olmasanız dahi e-ticaret yapabilir hale geliyorsunuz.
2. Ürünlerin eklenmesi
E-ticaret sitemi açtıktan sonra ilk dikkat etmem gereken noktanın ürün içerikleri olduğunu biliyorum. Ürünlerimizi itina ile girerdim. Örnek olarak ürün fotoğraflarını internet üzerinden bulmak yerine profesyonel bir fotoğraf makinesi ile çeker, ardından ise kendi logomu üzerine ekler ve internette eklenmiş ilk fotoğraf olmasını sağlardım. Ürünün tüm özelliklerini detaylıca inceler ve tamamen kendime özgü içerikler girerdim. Hatta ilgili ürünlerin özelliklerini anlatan videolar da çeker ve Youtube, İzlesene, Dailymotion ve benzeri sitelere özel olarak oluşturduğum içerikler ile eklerdim. Ürün sayfalarına içerikleri eklerken nelere dikkat ederdim seo çalışması nasıl yapılır konu başlıklı makalemde D. maddesi ve alt maddelerinde detaylı bir şekilde anlattım. Bakınız: Seo çalışması nasıl yapılır
3. Site tasarımı
E-ticaret sitelerindeki satışları arttıracak en önemli etkenlerden bir tanesi site tasarımıdır. Kesinlikle kendime özgü bir tasarım yaptırırdım. Bununla birlikte SEO uzmanı olarak en çok dikkat edeceğim konu duyarlı web tasarımı kullanmak olurdu. Duyarlı web tasarım nedir detaylı bilgi alabilmek için bakınız: Duyarlı web tasarım Kısaca özetlemek gerekirse e-ticaret sitem kesinlikle mobil uyumlu (responsive) olmalı. Ancak yönlendirmiş olduğum Google’un sayfasında olduğu gibi sunucunun tüm cihazlara her zaman aynı HTML kodunu gönderdiği ve sayfanın cihazdaki oluşturulma biçimini değiştirmek için CSS’nin kullanıldığı duyarlı web tasarımdan faydalanırdım.
4. SSL sertifikası
E-ticaret sitelerinde genellikle ödeme sayfalarında SSL kullanılmaktadır. Bunun amacı ise kullanıcıların kişisel ve kredi kartı bilgilerinin şifrelenerek bankalar ve site arasında transferinin sağlanmasıdır. Yani müşterilerin ve tabii ki e-ticaret sitesi sahibinin güvenliğini sağlar. Günümüzde ise SSL sertifikalarının tüm siteye yayılarak kullanılması yani her sayfada yer alması arama motoru optimizasyonunu (SEO) etkileyen faktörler arasında yer almaktadır. Hatta bir internet sitesine Google Chrome ile girerken dikkat ederseniz sol üstte Güvenli yazan bir yeşil bar ile karşılaşılmaktadır. Bu bar SSL sertifikası olan sayfalarda çıkar. SSL olmayan sayfalarda ise Güvenli Değil ibaresi ile karşılaşılır. Sitenize giren kullanıcılara hangi yazının çıkmasını isterdiniz ? Bir de Extended SSL sertifikası var. SSL sertifikasının bir tık ilerisi. Bahsetmiş olduğum barda firmanızın isminin geçmesi. Örnek olarak bakınız: https://www.e-tahsilat.com.tr/
5. Ödeme yöntemleri
E-ticaret sitemde kesinlikle havale, EFT, kredi kartı ile ödeme yöntemini kullanırdım. Bununla birlikte de ilerleyen zamanlarda kargo ile ödeme yöntemini ilave ederim. Ancak kredi kartı ile ödeme sanal pos başvurusu yaparken şuna dikkat ederdim. Kredi kartından taksitle ödeme seçeneği sunmak. Sitenize gelen her kullanıcıya taksitle ödeme seçeneği sunmanız için ise Türkiye’de en fazla yoğunluğun olduğu Axess, Bonus, Maksimum, WorldCard’ı destekleyen bankalara başvuru yapardım. Örneğin Bonus için Garanti, Maksimum için İş Bankası, Worldcard için ise Yapı Kredi gibi. Sanal pos çeşitliliğiniz ne kadar fazla olursa o kadar fazla kredi kartına taksitlendirme seçeneği sunabilirsiniz. Örnek olarak sadece Garanti Bankası’ndan sanal posunuz var ise, sadece Garanti Bankası kartlarına ve Bonus özelliği olan Denizbank, ING, TEB, Şekerbank, Akbank, Türkiye Finans, Fibabanka kartlarına taksitle ödeme seçeneği sunabilirsiniz. Bu noktada bankalardan sanal pos alırken zorlanıyorsanız eğer alternatif kredi kartı ile ödeme alma yöntemleri İyzico, İpara ya da Payu’yu da kullanabilirim.
6. Google alışveriş reklamları
Kesinlikle ama kesinlikle Google Alışveriş sonuçlarında listelenirdim. Google’da bir ürün araması yaptığınızda hani en üstte görselli, açıklamalı, fiyatlı ve firma isminin geçtiği reklamlar var ya işte onlar. Google Alışveriş reklamları arasında yer alabilmek için ilk gerekli şart e-ticaret sitenizin Google Merchant Center tarafından istenen XML’i verebilmesidir. Tabii ki Google Alışveriş reklamlarının Adwords üzerinden ayarlanabilmesi ve ürün içeriklerinin nasıl olması gerektiği, sitenizden istenenlerin yerine getirilip getirilmediği, ve benzeri konularda bir Adwords uzmanından eğitim alınması önemlidir. Neticaret GOLD profesyonel e-ticaret paketleri kullanıldığında Google Merchant Center XML entegrasyonu ve Google Alışveriş reklam ayarlamaları eğitimi özel olarak verilmektedir.
7. Google adwords
İlk aşamada Google Adwords aramalı reklam ağını kullanırdım. Ürünlerim ile ilgili en çok yapılan aramaları bulur ve bu aramalarla ilgili reklam kampanyaları oluştururdum. Öncelikle eşleme, ardından ise sıralı eşlemeli kelime ayarlamaları yapardım. Google Adwords için eğitimlere gider ve aynı zamanda bütçe ayırabilecek durumda isem profesyonel bir Adwords uzmanı ya da ajansı ile çalışmaya başlardım.
8. Sosyal medya
2017’nin belki de olmazsa olmazları arasında yer alır sosyal medya çalışmaları. Sosyal medya hesaplarını kullanan potansiyel müşterilere ulaşırdım. Özellikle ilk yapacağım şey Facebook, Twitter, Google Plus, Instagram, Linked In, Pinterest kanallarını kullanmak olurdu. Yapılan paylaşımların yanı sıra ilgili paylaşımları sosyal medya reklam kanallarını (Facebook, Twitter, Instagram, Linked In) kullanarak daha fazla kullanıcıya ulaşmalarını sağlardım. Sosyal medya çalışmaları potansiyel müşterilere ulaşmanızı sağladığı gibi doğru kurgulandığı taktirde SEO çalışmalarınızı da pozitif yönde etkilemektedir. Sosyal medya çalışmalarında dikkat edeceğim bir diğer konu ise viral bir şekilde yani doğal yollardan paylaşımlarımın paylaşılmasını sağlamak olurdu. En çok önem verdiğim ürünlerde kampanyalar yapar ve gerçek kullanıcılar tarafından ilgili ürün ile yapılan paylaşımların binlerce kullanıcıya ulaşabilmesi için hediye ve kampanyalar sunardım.
9. Ürün listeleme ve karşılaştırma siteleri
Kesinlikle ama kesinlikle Türkiye’nin önde gelen ürün listeleme ve karşılaştırma sitelerinde yer alırdım. N11, GittiGidiyor, HepsiBurada, Akakçe, PTT AVM, Sanalpazar gibi siteler olmazsa olmazlarım arasında yer alırdım. Bu sitelere de XML verilebilmesi gerekmektedir. Entegrasyon konusunda ise mutlaka e-ticaret altyapınızı kullandığınız firma sizlere yardımcı olabilmelidir.
10. Site açılış hızı
En çok dikkat edeceğim bir diğer konu site açılış hızı olurdu. SEO uzmanı olarak en çok dikkat ettiğim konular arasında yer alır. Kullanıcılara hızlı bir şekilde hizmet evrebilmek isterdim. Periyodik olarak ise site hız testlerimi yapardım. Burada yine e-ticaret altyapısını sunan firmaya çok iş düşüyor.
11. Blog sayfası
Kesinlikle bir blog sayfası oluştururdum. Ürünlerim ile ilgili yapılan aramalarla alakalı bilgi verici makaleler yazardım her gün. Bu sayede dolaylı bir şekilde de onların tanıtılmasını ve satılmasını sağlardım. Örneğin Yamaha Xmax 250 parçaları mı satıyorum. Blog sayfamda Yamaha Xmax 250 bakımı nasıl yapılır, Yamaha Xmax 250 yağ lambası işareti nasıl kaldırılır tarzında içerikler girerdim.
12. SEO çalışmaları
Bu maddeme inanmayacaksınız ama kendi SEO çalışmalarımı (site içi ve site dışı) yaparken mutlaka profesyonel bir SEO firmasından danışmanlık hizmeti alırdım. Gerek neler yapılmasını tam anlamı ile öğrenebilmek için gerekse de yapılan arama motoru güncellemelerini anlık olarak takip edebilmek ve siteme uygulanmasını sağlayabilmek için bu hizmetimiz 1 yıl kadar kesintisiz bir şekilde sürdürürdüm.
E-ticaret sitesi açsam ilk aşamada dikkat edeceğim en önemli konular yukarıda anlatmış olduğum maddelerden ibaret olurdu. Tabii ki geçen süreçlerde farklı farklı çalışmaları da öğrenip yapmaya çalışırdım. Hiç bir zaman e-ticaret siteme olan önemde azalma yaşanmazdı. Her gün en azından bir cümle, en azından bir paylaşım, en azından bir ürün ekleme kısacası vaktim oldukça yapabileceğim her şeyi yapardım. Kendime not: Bir gün e-ticaret sitesi açarsan bu makalede öğrendiğin diğer tecrübeleri de mutlaka paylaş.
Merhabalar Serhat Bey,
E-Ticaret sitesi açmak isteyen yeni girişimciler için kılavuz niteliğinde bir yazı olmuş. Elinize sağlık 🙂
Eticaret altyapı hizmeti sunan bir firma olarak pek çok kişi bizleri arayarak “ücretsiz e-ticaret sistemleri var. Sizin farkınız nedir?” gibi sorular sormaktalar ve her müşteri adayımıza ayrı ayrı sizin anlattıklarınızı anlatmak durumunda kalıyoruz. Umarım bizi arayan girişimciler, bize ulaşmadan önce sizin yazınızı okuma fırsatı bulurlar 🙂 Konu hakkında biz de şöyle bir yazı hazırladık. E-ticaret sitesi açmak isteyen girişimciler için faydalı olmasını umuyorum. https://www.istanbul-soft.com.tr/ucretsiz-e-ticaret-sitesi-kurmak-isteyenler-icin-detayli-analiz/
Eticaret sektörünün olgunlaşmasına sağladığınız katkılardan dolayı ayrıca teşekkür ederim.
Serdar Bey merhaba;
Yorumunuz onaylanmıştır. Makalemi okuyanlara faydalı olması dileğiyle. Anı şekilde bende sizlere teşekkür ederim.
Selamlar.
Serhat Bey merhaba,
Güzel ve faydalı bir yazı olmuş. Elinize sağlık…
2017 sonunda e-ticaret siteleri için zorunlu hale gelen ETBİS kayıt işlemlerinden de bahsedebilirseniz e-ticaret sitesi kurmak isteyenler için yararlı olacaktır.
Özgür Bey merhaba;
Sizlerin yazısının yanında makalem oldukça kısa ve özet kalmış. https://www.siteyapicieticaret.com/eticaret-sitesi-kurmak/ sayfanızdaki makaleyi okudum. Tebrik ederim mükemmel bir rehber olmuş.
Selamlar.
Merhaba,
Elinize sağlık, çok bilgilendirici bir yazı. E-ticaret sitesi kurmakla ilgili bu yazıyı da inceleyebilirsiniz.
https://www.dopigo.com/e-ticaret-sitesi-kurmak-icin-gerekenler/
İyi günler.
Ayşen Hanım merhaba;
Makaleme katkınız için teşekkür ederim.
Selamlar.
MERHABA.
BİZİM BİR SİTEMİZ VAR YURT DIŞINA KOZMETİK ÜRÜN SATMAK İSTİYORUZ AMA ONAY VERİLMEDİ İYZİCO,İPARA GİBİ ARACI FİRMALAR RİSKLİ OLDUĞU İÇİN ONAYLAMADI.BİZE YARDIMCI OLABİLİR MİSİNİZ? BİR ÖNERİ YADA NELER YAPACAĞIMA DAİR BİLGİLENDİRE BİLİR MİSİNİZ?