Google Analytics ve Adwords Dönüşüm Oranı

Dönüşüm oranı yani conversion rate sitenize gelen kullanıcı sayısının yönlendirildiği form ya da satın alma sayısının gelen form ya da satın alınan ürüne oranına verilen isimdir. Bu oran sayesinde yapmış olduğunuz SEO (Arama Motoru Optimizasyonu), SEM (Arama Motoru Reklamcılığı) ya da SMO (Sosyal Medya Optimizasyonu) çalışmalarından hangisinin daha etkili bir paya sahip oluğunu takip edebilme şansınız bulunmaktadır.

Dönüşüm Oranı Nasıl Hesaplanır

Bir örnek vererek dönüşüm oranını açıklayayım. Ben SEO uzmanıyım ve çalışma yaptığım sitelere gelen kullanıcı sayılarını sürekli takip ederim. Google Analytics sayesinde arama motorlarından siteme gelen kullanıcı sayılarını görme imkanım bulunmaktadır. Şu anda form doldurarak satış yapmaya yönelik çalışma yaptığım iki site mevcuttur. Bu sitelerdeki amacımız o sayfaya gelen kullanıcı sayısını hesaplamaktır. Form sayfasına bir çok kullanıcı gelir ancak asıl elde edilmesi istenen şey gelen bu kullanıcıların formu doldurması ve demo talebinde bulunmasıdır. İşte burada doldurulan her form dönüşümü ifade eder. Dönüşüm oranı ise dönüşüm sayısının form sayfasına gelen kullanıcı sayısına oranıdır. Bu arada dipnot vermekte fayda vardır. Google Analytics’de form doldurlacak sayfaya gelen kullanıcı sayıları hedef tanımlamaları oluşturularak hesaplanır. Makalenin ilerleyen satırlarında hedef tanımlama ve dönüşüm hesaplama hakkında detaylı bilgiler vereceğim.

Dönüşüm Oranı Örneğim

Hemen sizlerle, çalışma yaptığım sitelerden bir tanesinin 2015 yılının ilk 5 ayına ait verilerini paylaşayım. Google aramalarından 5 aylık süreç içerisinde toplamda 4341 kullanıcı siteye gelmiş. Bunlardan 247 tanesi demo sayfasına giriş yapmış. Dönüşüm oranım ise %5,69. Yani demo sayfasına giriş yapan kullanıcıların %5.69’u bu formu doldurarak gönder butonuna basmışlar. Arama motoru çalışmalarımdan (%5.69*247)/%100=14 kişi bu formu doldurmuş (Dönüşüm sayısı). Sayı az gelebilir ama çalışma yapılan sitelerden sadece bir tanesi ve sadece arama motoru optimizasyonunun dönüşüm oranı ve dönüşüm sayısı.

Google Analytics ve Google Adwords Dönüşüm Oranları Hesaplama

Bir çok kişi dönüşüm oranının sadece Google Adwords’te hesaplanabildiğini düşünür. Ancak yukarıda verdiğim hesaplar gerçektir ve arama motoru optimizasyonundan tutun sitenize gelen bütün kullanıcı akışı kanallarının dönüşüm oranı hesaplanabilmektedir. Hatta hangi kelimeden gelen kullanıcılar form ya da satın alma sayfasına geldi ve form doldurdu veya satın aldı görülebilir. Bununla birlikte sitenizin reklamını yapan başka bir siteden gelen kullanıcı sayılarınızı ve dönüşüm oranlarını da hesaplama şansınız bulunmaktadır. Şimdi dilerseniz Google Adwords’ün dönüşüm oranı hakkında vermiş olduğu bilgileri sizlerle paylaşayım ve ardından sitenizde bu oranı hesaplayabilmek için yapılması gereken çalışmaları anlatayım.

Google Adwords Dönüşüm Oranı Hakkında Ne Diyor

Reklam tıklaması başına elde edilen ortalama dönüşüm sayısının yüzde cinsinden ifadesidir.

  • Dönüşüm oranları, dönüşüm sayısının aynı dönemde gerçekleşen bir dönüşümle ilişkilendirilebilen toplam reklam tıklaması sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Örneğin, 1000 tıklamadan 50 dönüşüm elde ederseniz, dönüşüm oranınız %5 olur (50 ÷ 1000 = %5).

  • Birden fazla dönüşüm işlemi izliyorsanız veya “Tüm” dönüşümleri izlemeyi seçtiyseniz, dönüşüm oranınız %100’ün üzerinde olabilir. Çünkü her bir tıklama için birden fazla dönüşüm sayılabilir.

  • Dönüşüm oranlarınızı ölçmek ve sonuç olarak bu oranları reklamcılıkla ilgili kararlarınıza yol göstermesi için kullanmak üzere hesabınızda Dönüşüm izleme özelliğini kullanın.

 1. Google Analytics Kullanarak Dönüşüm Oranı Hesaplama

Bir ürününüz var ya da bir bilgi sahibi olmak istiyorsunuz. Bunun için kullanıcıların hazırlamış olduğunuz bir formu doldurarak size göndermelerini istiyorsunuz. Bu çalışmayı yaparken ise hangi kanalın (SEO, SEM, SMO, Diğer Siteler vb..) daha etkili olduğunu öğrenebilmek için dönüşüm oranınızı hesaplamak istiyorsunuz. Bu işlem ne kadar imkansız görünse de Google sizin için bütün hesaplamaları yapıyor. Ama diyor ki Google Analytics kullan ve form doldurulan sayfa ile form doldurulduktan sonra kullanıcıların karşılaştığı sayfayı bana göster. Haydi şimdi kendimize bir çay ya da nescafe yapalım ya da hava çok sıcak diyorsanız soğuk bir içecek alalım dolaptan ve öğrenmeye başlayalım. Bu arada sitenize gelen kullanıcı sayılarını takip ettiğiniz bir Google Analytics hesabınızın bulunduğunu varsayıyorum.

a. Adım Hedef Tanımlama

İlk yapmanız gereken şey hedef tanımlamadır. Hedefiniz form ya da demo sayfanızın linki olacaktır. Dönüşüm ise form doldurulduktan sonra yönlendirilen sayfadır. Google Analytics hesabınıza giriş yapınız. Ardından dönüşüm oranını hesaplanacak sitenize giriniz. Üst menüde Ana Sayfa, Raporlama, Özelleştirme ve Yönetici Paneli bulunmaktadır. Bu menüden Yönetici olanına tıklayınız. Karşınıza aşağıda bulunan görselde olduğu gibi menüler gelecektir. Hemen sağ kısımda bulunan Hedefler sekmesine tıklayınız.

googla-analytic-hedefHedef oluşturma sayfasında bulunuyorsunuz artık. Karşınıza kırmızı bir +Yeni Hedef butonu çıkacaktır. Ona tıklayınız.

yei-hedef-google-analytics

Hedefinizi ve dönüşüm oranınızı belirleyeceğiniz sayfada bulunmaktasınız. Bu sayfada sırası ile hedef oluşturma, hedef açıklaması ve hedef ayrıntılarını doldurmak zorundasınız. Form ya da demo talebi dönüşü olacağı için hedef oluşturma alanından sipariş verme alanını seçiniz ve altında bulunan Sonraki Adım butonuna tıklayınız. Dilerseniz Geri aranma alanını da seçebilirsiniz.

hedef-olusturma

Hedef açıklaması alanından bir isim oluşturun. Akılda kalıcı olması sebebi ile form sayfasına girenler olabilir mesela. Diğer alanlar aynı kalsın. Tür Hedef olarak seçilsin. Bu işlemlerden sonra yine Sonraki Adım butonuna tıklayınız.

hedef-aciklamasi

Ve geldik en önemli noktaya. Şimdi form doldurulan bir sayfanız mevcuttur. Örnek olarak benim çalışma yaptığım sitenin form doldurma sayfası http://www.netahsilat.com/demo-talep-formu.asp’dir. Form doldurulduktan sonra ise kullanıcılarınızı bir sayfa karşılar. Tebrikler demo talebiniz alındı tarzında bir sayfadır. Yine çalışma yaptığım sitenin bu sayfası http://www.netahsilat.com/netahsilat-demo-talep-formu-onay.html’dir. Şimdi form doldurulan sayfama gelen kullanıcı sayılarımı bilmek ve dönüşüm sayıları ile birlikte dönüşüm oranlarını hesaplayabilmek için bu iki sayfayı kullanmam gerekecektir. Aşağıdaki görselde nasıl bir işlem yaptığımı görebilirsiniz. Direk olarak linkleri yazmadım. Sitemin ana sayfasından sonra gelen link uzantısını ekledim. Tabi ki sılaş işaretini de unutmadım. Dönüşüm hunisi kapalıydı onu açık yaptım ve kullanıcıların demo talebi gönderdikten sonra yönlendirildiği sayfa uzantısını ekledim.

hedef-ayrintilari

Yukarıdaki işlemleri tek tek yerine getirdikten sonra Hedefi Oluştur butonuna tıklayınız. Artık hedef sayfanıza yani form sayfanıza nereden kaç kişi gelmiş ve bu gelenlerden kaç tanesi formu doldurmuş istediğiniz zaman aralığında takip edebilirsiniz. Takip etme işlemini nasıl yapacağım diye sorarsanız;

Hedef Sayısı ve Dönüşüm Oranlarını Takip Etme

Google Analytics’e ilk giriş yaptığınızda sol menünün en altında Dönüşümler alanını göreceksiniz. Bu alana tıklayınız ve ardından alt menüsünde çıkan Hedefler ve Genel Bakış alanlarına sırası ile tıklayınız. Hedef tamamlanma sayısı ve dönüşüm oranları karşınıza hem sayı olarak hem de grafiksel bir şekilde çıkacaktır. Kaynakların ne olduğunu öğrenmek istiyorsanız eğer sol alt kısımda bulunan Kaynak/Araç linkine tıklayınız. İstediğiniz bütün istatistiklere ulaşabileceksiniz. Sağ üst kısımdan ise zaman aralığını seçebilirsiniz.

google-analytics-donusumler

 Hedef Tamamlama ve Dönüşüm Oranı Ne İşe Yarar

Hangi alanda çalışma yapmanız gerektiğini bu oranlar ve sayılar sayesinde takip edebilirsiniz. Reklamları ya da arama motoru çalışmalarını hedefe gelen kullanıcı sayısı ya da dönüşüm oranı doğrultusunda değiştirebilirsiniz. Belki demo sayfanızda ürününüz ile ilgili detaylı bilgiler vermiyorsunuzdur. Belki de demo talebi sayfanızın tasarımı dönüşüm sayınızı ve oranlarını etkiliyordur. Bütün bu sorguları yapabilir ve sitenizde en uygun etkileşimin nasıl yapılması gerektiğini görebilirsiniz. Kullanıcıların en çok hangi aramayı yaparak sitenize girdiği ve demo talebini doldurduğunu görebilirsiniz. SEO uzmanı, SEM uzmanı ya da SMO uzmanı ile çalışıyorsanız dönüşüm oranları hakkında sahip olduğunuz bilgiler sayesinde yapmaları gereken değişiklikleri onlara gösterebilirsiniz. (Dipnot: Analytics sayfasına giriş yaptığınızda sol menüde Edinme alanı vardır. Edinme alanına ve ardından Genel Bakış alanına tıkladığınızda hangi kaynaktan hedef tanımlamanıza ne kadar kullanıcı akışı olmuş ve dönüşüm oranları ne kadar görebilirsiniz. Örneğin organik arama alanına tıklayarak hangi kelimelerden dönüşüm sağlanmış inceleyebilirsiniz.)

2. Google Adwords Kullanarak Dönüşüm Oranı Hesaplama

Bu ana kadar Google Analytics kullanarak dönüşüm sayıları, hedef sayıları ve dönüşüm oranları hakkında nasıl bilgi sahibi olabileceğimizi öğrendik. Google Adwords dönüşüm etiketleri kullanarak da dönüşüm oranlarını ve sayılarını hesaplama şansımız bulunmaktadır. Google Analytics hesabı ile Adwords hesabınızı bağlarsanız bu bilgileri alma şansınız bulunmaktadır ancak yine de Adwords üzerinden gitmenin faydaları bulunmaktadır. Oldukça yorucu bir makale olduğu için bu hesaplamanın nasıl yapılacağı hakkında ilerleyen zamanlarda sizlere bilgi vereceğim.

İlgili Yazılar


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Son Yazılanlar

Sis tahmini nasıl yapılır

Sis tahmini meteorolojistler tarafından nasıl yapılır bu makalemde tüm detayları ile birlikte anlatmaya çalışacağım. Bilgileri vermeden önce sis nedir ve...

El freni nasıl çekilir?

El freni nasıl çekilir? El freni nasıl çekilir bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştım. Videolu anlatım Hemen...

Araba benzinli mi, dizel mi nasıl anlaşılır?

Araba benzinli mi, dizel mi nasıl anlaşılır? Araba benzinli mi, dizel mi nasıl anlaşılır bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir...

Arabanın silecek suyu nereye konur?

Arabanın silecek suyu nereye konur? Arabanın silecek suyu nereye konur bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştım. Videolu...

Lastik hava basıncı fazla olursa ne olur?

Lastik hava basıncı fazla olursa ne olur? Lastik hava basıncı fazla olursa ne olur bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir...

Lastik hava basıncı kaç olmalı?

Lastik hava basıncı kaç olmalı? Lastik hava basıncı kaç olmalı bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştım. Videolu...

Lastiğe hava nasıl basılır?

Lastiğe hava nasıl basılır? Lastiğe hava nasıl basılır bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştım. Videolu anlatım Hemen...

Doğru ayna ayarı nasıl olmalı?

Doğru ayna ayarı nasıl olmalı? Doğru ayna ayarı nasıl olmalıdır bu yazımda videolu anlatımlı detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştım. Videolu...