Başlığımın “SEO hizmeti alırken yapılan yanlışlar” olmasının en büyük sebebi, Google güncellemelerini ve aynı zamanda arama motoru optimizasyonunu tam olarak anlayamayanların vermiş oldukları hizmet. Son günlerde yaşamış olduğum bir kaç olay da düşüncelerimi ve doğru hizmetin nasıl alınması gerektiğini yazmaya zorladı beni.
Okumaya devam etmeden önce ise yazmış olduğum bir makalemi sıkılmadan incelemenizi tavsiye ediyorum. Hatta bu makaleden çıkaracağınız bilgiler ile SEO uzmanınızı ya da SEO hizmeti aldığınız firmayı test edin. Lafı uzatmadan okumanızı istediğim makalenin linkini paylaşayım: SEO Uzmanı Nasıl Olunur.
Maddeler Halinde SEO Hizmeti Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
1. SEO hizmeti alacağınız uzmanın ya da firmanın sizin sektörünüz hakkında ne kadar bilgi sahibi olduğunu sorun. Birinci sonuç hiç bir bilgisi olamayabilir, ikinci sonuç ise daha önce sektörünüz ile ilgili çalışma yapmıştır ve emin olun sizlerden daha çok bilgiye sahiptir. Buraya kadar hiç bir sıkıntı yok.
Sektörünüz ile ilgili hiç bir çalışma yapmamış SEO uzmanı ya da firması ile karşılaşırsanız eğer, gerçekten bu işin ehli olduklarını anlayabilmek oldukça kolaydır. Sizden zaman istenir. Sektörünüz uzun bir süre araştırılır. En çok aranan ve geri dönüşümü en fazla olan kelimeler çıkartılır. Daha sonra sizlere detaylı bir bilgilendime yapılır. Yani en kısa sürede sektörünüz ile ilgili detaylı bütün bilgiler incelenir ve öğrenilir. Firmaların yaptığı yanlışlardan en önemlisi belki de şudur. Hemen cevap alınması ve tatlı hayallere inanılması. Geçende çok yakınıma gelen bir firmanın aynen vaat ettiklerini yazıyorum sizlere ki 1 saat içinde;
Yukarıda listelenen kelimelerde 2 haftada ilk üçe gireriz. 3 ay garantimiz mevcuttur. Dilerseniz çalışmamızı belirlemiş olduğumuz ücretin iki katına çıkartarak bu garanti süresini 1 yıla çıkartabiliriz. Onayladığınız taktirde aşağıdaki hesap numaralarımıza belirlenen ücretleri yatırmanızı istiyoruz.
Üşenmedim aradım bu firmayı. İşleri benim takip edeceğimi söyledim. Bana bir tane bu sektörle ilgili referans verebilirmisiniz dedim. Sektörle ilgili referansımıza gerek yok ama diğer referanslarımız garantimizdir dedi. Onları inceledim hiç biri ana kelimelerde ilk 10’da yok. Sektör hakkında bir kaç şey sordum cevaplayamadı çünkü bilmiyor. Ardından yukarıdaki kelimelerin yanında çalışma yapacağınız türev kelimeler neler deiye sordum. Yukarıdaki kelimeler yeterli olacaktır dedi. o kelimelerin arama hacimlerini inceledim %20’lerde seyrediyor. Ha bu arada referanslardan bir siteyi de inceliyorum konuşurken öyle backlinklerle kirletmişler ki siteyi anlatamam. Hadi bütün bunları geçtim yazmayı düşündüğünüz makaleler, açmayı dşündüğünüz sosyal paylaşım siteleri, harita kaydının yapılması ve bunun gibi bir çok test edecek soru sordum. Verilen cevap hiç birine gerek yok oldu. Bakın yine üşenmedim 3 ya da 1 yıl garantisini nasıl veriyorsun dedim. Google optimizesinde özel olarak ayarlıyorlarmış. Adımı soyadımı verdim ve kapattım telefonumu. Daha bir çok detaya girdim ama yazsam burada roman olur.
Kesinlikle sevmem başka bir SEO uzmanının çalışmalarını incelemeyi çünkü her SEO uzmanının kendine özgü formülü vardır derim. Yukarıdaki anım tanıdığımın zoru ile oldu hatta. Ama sen daha en basit yapılması gereken şeylere ki onlar emin olun arama motoru optimizasyonunu %50 etkiliyor önem vermezsen nasıl çıkartacaksın bu siteyi ön plana? Ya da bilmediğin bir sektörün en etkili kelimelerini nerden anlayacaksın ? Sadece kelime aracını kulllanarak mı ?En çok zoruma gidende 1 saatte hiç incelenmden verilmiş cevap ve ilk planda paranın istenmesi. İlk karşılaşabileceğiniz yanlış bu not edin bir kenara. Firmayı neden ifşa etmedin diye soracaksınız. Gerçekten çok sevdiğim mesleğin etiğine aykırıdır bu o yüzden lütfen kusuruma bakmayın.
2. Ben 2 seneyi aşkın bir süredir e-ticaret sektörü üzerine çalışmalar yapıyorum. Çalıştığım şirketimin 1000’in üzerinde e-ticaret alt yapısı sağladığı firma bulunmakta. Bu firmaların bazılarına başlangıç bazılarına da ileri seviye SEO eğitimleri veriyorum. Son bir kaç adır eğitime gelen herkese anlattığım ve aslında Google’u Google yapan en büyük algoritmayı bir çok SEO uzmanının bilmediğini ve uygulamadığını görüyorum.
E-ticaret sitelerinin amacını biliyorsunuz tüm Türkiye üzerinden sipariş alabilmek ki her çalışmanın bu yönde yapılması gerekiyor. Yani 81 il odaklı bir çalışma. Siteleri incelediğimde sadece firmanın hizmet verdiği dar alana özgü çalışmalar yapılıyor. Firma kendi semtinde ya da ilinde arama yaptığında ilk üçte hatta ilk sırada çıkabiliyor ancak başka illerde yapılan aramalarda ilk 10’da bile yer alamıyor. Örnek veriyorum firmanın sitesi istanbul.,,,,,.com. Çalışma İstanbul odaklı yapıldığı için sıralamalarda ilk 3’te. Ama diğer illeri incelediğimde sonuç hüsran. Gelen referansların bana söylediği şey ise şu ben hep ön sıralardayım ama sipariş istediğim kadar gelmiyor neden ? Onlara verdiğim cevap ise çalışmalarınızı 81 il odaklı yaptırın. Bu yazımı okuyanlar ne diyorsun sen diyebilirler. Ne dediğimi anlamak isteyenler, Google’da sağ üstte arama araçları ardından sağ tarafta çıkacak olan ile tıklayarak konum yazan yeri istediğiniz bir ili yazarak ayarlamanızı ve tekrar arama yapmanızı tavsiye ediyorum. Kontrol edin bakalım sonuçlar farklı mı.
Not: Google’un benim açımdan en büyük güncellemesi konum bazlı sonuçlar çıkartmasıdır. Bilgisayarınızın hangi ile bağlı olduğuna bakarak sonuç çıkartır ya da konumunuza izin verirseniz direk konum bazlı sonuçlarla karşılaşırsınız.
3. Kim ne derse desin başarılı bir SEO uzmanı hem içerik editörüdür, hem kısmi de olsa adwords uzmanıdır ve son yapılan güncellemelerden sonra kesinlikle iyi bir sosyal medya optimizasyon uzmanı olmalıdır. Her SEO uzmanı zamanında linkler satın almıştır, hatta tek bir linkte bile en ön sıralarda istediği kelimelerde yer alabilmiştir. Onlarca siteyi manuel spama düşürmüştür. Onlarca siteyi spam siteler arasından kurtarmıştır. Makale sitelerine çalışma yapılan sitelerle ilgili içerikler yazmış, kelime bazlı link alabilmek için bir çok konunun altını yorumlarla doldurmuştur ve bunlar gibi onlarca şey.
Dikkat ederseniz son cümlelerimde hep geçmiş zaman kullandım ki geçmişte her zaman işe yaramışlardır. Ama başta Google olmak üzere arama motorları artık bunu istemiyor. Başta Google diyorum ki diğer arama motorlarının algoritmalarının çok geliştiğine inanmıyorum. Şimdi ise devir sosyal medya, başarılı içerikler, reklamların etkili kullanılması ve kullanıcıların sitenize gösterdiği özendir.
– Sitenizin bir sayfasına gelen kullanıcıyı ne kadar o sayfada tutarsanız bu site o kadar büyük artı olacaktır. Aynı ziyaretçinin ilgili sayfanıza yorum yapması yine büyük bir artıdır.
– Reklamlardan gelen kullanıcılar asıl hedeflerine ulaşıyor ve kullanıcıyı sayfada tutabiliyorsa bu büyük bir artıdır.
– Sosyal medya hesaplarında paylaşılan sayfalar, beğeniler, ilgili sayfaların başkalarına önerilmesi kısacası sosyal mecrada sayfanıza verilen ilgi büyük bir artıdır.
Yukarıda bahsetmiş olduğum bütün artılar başarılı SEO, SEM ve SMO uzmanlarının bir araya gelmesi ve SEO uzmanının diğer iki konu da bilgi sahibi olarak yapılan çalışmaları takip etmesi ile olur. Bu konuyu bütün detayları ile en kısa sürede açıklayacağım. Ama son bir şey daha eklemek istiyorum;
Yıllardır en iyi sonuçlar aldığım çalışmalarım saat 04.00 – 07.00 arasında yapılmıştır.
Gerçekten güzel noktalara değinmişsiniz.